Ljetne radionice jedriličarskog modelarstva 2018.

30.07.2018.

Hrvatski jedriličarski savez i njegove članice JK Zenta te JK Split organizirali su od svibnja do konca srpnja 2018. nekoliko radionica jedriličarskog modelarstva u Splitu i u Jelsi (10. svibnja - OŠ Bol, 17. svibnja - OŠ Spinut, 20. svibnja - akvatorij lučice Zenta, 16. lipnja -Jelsa i 1. srpnja - Split, Matejuška). U njima je sudjelovalo 77 učenika i više od 160 posjetitelja.

 OŠ BOL

U ranojutarnjim satima, dana 10. 5. 2018., započete su pripremne aktivnosti za predstavljanje jedriličarskog modelarstva od strane HZTK-a i HJS-a u osnovnoškolskim prostorijama na području kotara Bol u Splitu. Događanje je formirano kao kombinacija radionice i predavanja, a prvotno je ugovoreno preko ravnateljstva škole te angažmana gđe. Simone Bijelić, profesorice informatike i tehničke kulture.

Nakon što su dovršene sve potrebne pripremne aktivnosti s DragonForce RG65 jedriličarskim modelima u brodomodelarnici JK Zenta dolazi i okupljanje u prostorijama OŠ Bol gdje se u 12h postavlja društvena učionica, projektor i prezentacija za djecu i mlade. Postavljeno je i 5 jedriličarskih modela sasvim rastavljenih s pripadajućom opremom na zasebne stolove, a učenice i učenici su odmah po završetku sata stigli na svoja mjesta popunivši prostoriju i znatiželjno promatrajući sve što ih je dočekalo u društvenoj prostoriji OŠ Bol. Osnovnoškolci su bili iz nekoliko 8. razreda te je podjednak broj dječaka i djevojčica prisustvovao radionici. S uvodnim predstavljanjem instruktora utihnuo je i prvotni žamor te se krenulo razglabati o povijesti jedrenjaka, njihovoj ulozi i odlikama. Spomenute su prednosti i nedostaci, korišteni materijali, načini zauzdavanja vjetra te ostale zanimljivosti.

Preko povijesnog uvoda, dobio se temelj za usporedbu prijašnjih jedrilica s današnjim, modernim. Usporedba primijenjenog dizajna jedra i trupa bila je pomno obrađena tema uz koju se mnogo raspravljalo o koristi i načinima dizajna. Osmaši su nakratko uvidjeli iznimne prednosti odbacivanja tzv. „kvadratnih“ jedara kroz povijest te su se mentori prebacili na sastavljanje jedriličarskih modela DragonForce koji su ih čekali na radnim stolovima kako bi iz prve ruke promotrili svu problematiku asociranu uz djelovanje jedriličarskog modelarstva te kako bi se što aktivnije priključili i upotrijebili vlastiti precizni rad s rukama na pripremljenoj opremi. Grupe su stvorene kako bi se timski duh podigao tijekom radionica, a kompetitivnosti nikako nije nedostajalo! Tijekom sklapanja mentori su neprekidno eksperimentirali te pokušavali podignuti razumijevanje svih dijelova, od čega su izgrađeni i zašto te su specifičnih karakteristika, primjerice zašto je potrebno korištenje karbonskih letvica ili jarbola, a gdje se koristi olovo te zbog čega upravo ono, zbog čega je jedan dio trupa širi, a drugi uži i slično. Također, razgovaralo se o vjetrovima te njihovim odlikama, ali i načinima plovljenja u i niz vjetar. Tu su se mentori dotaknuli fizike i Bernoulijevog zakona kako bi preko razlike u tlakovima svi razumjeli uzgon te osnovne sile koje djeluju na jedra. Uza sve to, fizika se ukazala komplementarnom i kroz djelovanje trenja trupa koje usporava jedrilicu u vodi. Kada su se kompletno sve jedrilice DragonForce 65 sastavile, sudionici su dovršili razumijevanje problematike vezane uz elektroniku, odnosno specijalne elektromotore i prijamnik koji su smješteni s unutrašnje strane trupa, potpuno izolirani od vanjskih uvjeta. Korišten je i nano-sprej kojim se natopila spužvica koja će nakon jednog dana čekanja i sušenja postati potpuno vodootporna. Time smo se dotakli ponašanja molekula vode i hidrofobnosti materijala što je posebice važno za dugotrajnost elektronike unutar trupa radio upravljanih jedrilica. Što se tiče aktivnosti sudionika, pokazalo se kako je interes bio na visokoj razini, malo sramežljivosti kroz pitanja je svakako postojalo u grupama što nije nimalo neobično, no brzina shvaćanja naprednijih koncepata fizike kod pojedinaca, kao i spretnost u sastavljanju jedrilica gotovo sviju sudionika svakako je nešto gdje se odmah primijetio potencijal. Također je važno naglasiti kako je dio sudionika tijekom radionice s modelima primijetio i mogućnost primjene jedriličarskih modela s MicroBit računalima budući da su imali otvorene trupove s elektronikom pred sobom te su mogli uvidjeti prilike koje se pružaju u tom polju.

Zbog svega navedenog, otvara se mogućnost još jedne jednostavnije i sudionicima prilagođene radionice za mlađu populaciju OŠ Bol. Kako se ovime dodatno proširuju znanja i vještine svih učenica i učenika, ne sumnjamo da će i odaziv za testiranjem i primjenom svega naučenog biti dobar jer se 19. svibnja već najavila i regata na Matejušci koja će biti otvorena za svu djecu i mlade željne odličnog provoda i na svježem zraku i suncu.

OŠ SPINUT

Nekoliko dana nakon promocije iz prijašnje škole, započete su pripreme i organizacija interaktivnog predavanja za OŠ Spinut u Splitu. 17.5. krenulo je prikupljanje učenika u školi za predstavljanje jedriličarskog modelarstva od strane HZTK-a i HJS-a u osnovnoškolskim prostorijama podno Marjana. Događanje je formirano kao kombinacija radionice i predavanja, a prvotno je ugovoreno preko ravnateljstva škole te školske pedagoginje, gđe. Fadile Zoranić.
Kao glavni cilj ovog događanja ističe se edukacija djece i mladih unutar osnovne škole Spinut gdje se kod učenika škole pokrenula interaktivna radionica s predavanjem ne bi li se sudionici pobliže upoznali s tehničkom kulturom jedriličarskog modelarstva, načinima sastavljanja i funkcioniranja jedrilica klase DragonForce 65, ponašanjem različitih materijala korištenih u izradi pod utjecajem više različitih sila koje djeluju na iste, kombiniranje i primjena znanja iz fizike i elektronike te razumijevanje osnovnih koncepata jedrenja. Uz to, uspostavlja se i kontakt s pedagoginjom Fadilom Zoranić budući da se radionica odvijala za vrijeme organizacije „dana osnovne škole Spinut“, a time se otvara i mogućnost za buduću suradnju i interaktivne radionice.

Kada su sve potrebne predradnje završene i pripremne aktivnosti s DragonForce RG65 jedriličarskim modelima u brodomodelarnici JK Zenta privedene kraju, dolazi i okupljanje u prostorijama OŠ Spinut gdje se u 11h postavlja društvena učionica, projektor i prezentacija za djecu i mlade. Rasprema se oprema i 5 jedriličarskih modela sasvim rastavljenih s pripadajućom 'tehnikom' na zasebne stolove, a učenice i učenici su odmah po završetku sata stigli na svoja mjesta popunivši prostoriju i znatiželjno promatrajući sve što ih je dočekalo na stolovima. Osnovnoškolci su bili iz nekoliko različitih razreda, podijeljeni u dvije grupe te je podjednak broj dječaka i djevojčica prisustvovao radionici. Nakon uvodne riječi, primireno je prvotno uzbuđenje te su mentori krenuli s propitivanjem i predavanjem, svako par minuta dala se prilika sudionicima da razmotre situacije, pokušaju razriješiti imaginarne probleme, uvide načine funkcioniranja jedriličarskog modelarstva te da promišljaju o svemu što čuju bez straha od krivog odgovora. Spomenute su prednosti i nedostaci, korišteni materijali, načini zauzdavanja vjetra te ostale zanimljivosti te razni koncepti kojima je potrebno ovladati ne bi li se uspješno bavili tehničkom kulturom jedriličarskog modelarstva.

Preko povijesnog uvoda, dobio se temelj za usporedbu prijašnjih jedrilica s današnjim, modernim. Komparacija korištenog dizajna jedra i trupa bila je nezaobilazna tema. Osmaši su ubrzo uvidjeli velike prednosti odustajanja od tzv. „kvadratnih“ jedara te su mentori odlučili kako je vrijeme da i sami sastave jedriličarske modele koji su ih čekali na radnim stolovima kako bi iz prve ruke vidjeli problematiku vezanu uz koncepte jedriličarskog modelarstva te kako bi se aktivnije uključili i primijenili vlastiti precizni rad s rukama na donesenoj opremi. Podijeljeni su u grupe te su se timski odmah bacili na posao. Tijekom sastavljanja mentori su neprestano pokušavali povećati razumijevanje svih dijelova, od čega su izgrađeni i zašto te su određenih karakteristika, primjerice gdje je svrsishodan karbon, a gdje olovo, zbog čega je dio trupa širi, a drugi uži i sl. također, razgovaralo se o vjetrovima te njihovim odlikama, ali i načinima plovljenja u i niz vjetar. Tu su se mentori dotaknuli fizike i neizostavnog Bernoulijevog zakona koji je osnova funkcioniranja jedrilja, svojevrsnog motora jedrilice. Također, samo trenje trupa bilo je itekako protumačeno kroz praktični dio gdje su se svi prisutni malo i zabavili te nasmijali sa svojevrsnom simulacijom mora i probijanja kroz more gdje su okupljeni u skupini bili more, a mentor je simulirao široki i uži trup. Nakon sastavljanja jedrilica, sudionici su pregledali elektroniku, odnosno malene elektromotore i prijamnik koji se nalaze unutar trupa. Dobili su zadatak da premažu nano-sprejem spužvu koja će se kroz 24h osušiti i postati vodootporna odbijajući molekule vode od sebe. Aktivnost učenika ocijenjena je jako visoko, kako s mlađom tako i sa starijom generacijom. Posebno se istaknulo nekoliko djevojčica s iznimno proaktivnim stavom i željom za učenjem, ali i s timskim-kompetitivnim duhom koji je prenio zaraznu zabavu i na ostale sudionike. Ovakav način primjene znanja iz fizike i razmišljanja o elektrotehnici donosi mnogo zabavnih situacija gdje menotri pravilna rješenja i odgovore nagrađuju bodovanjem te potiču timove da kroz jedriličarske modele koji su pred njima dublje zađu u bilo koju zadanu problematiku.

Kako su obje grupe na radionici iskazale iznimno veliki interes, odlučeno je da će se pokušati uspostaviti redovno promotivno događanje u Splitu kao svojevrsna ljetna škola ne bi li se interes osnovnoškolaca prelio i u praksu uz jedriličarsko modelarstvo koje nudi zanimljiv spoj učenja na svježem zraku, moru i suncu tijekom ljetnih dana dok nema školske nastave. HZTK i HJS su se i ovaj put iskazali kao iznimno primamljive i interesantne institucije koje osnovnoškolcima nude uvide u drugačije načine učenja i razumijevanja gradiva kojeg prolaze u školama, ali i širenje znanja i vještina van standardnih razina.

SPLIT, MATEJUŠKA I AKVATORIJ LUČICE ZENTA I JELSA, GLAVNA LUKA

Ljetne aktivnosti jedriličarskog modelarstva održale su se ususret toplijim danima, a usko su vezane uz popularizaciju tehničke kulture kao izvannastavne aktivnosti. Primarni cilj bio je promoviranje tehničke kulture te se naglasak dodatno stavio privlačenje djece i mladih željnih daljnjeg rasta i razvoja kognitivnih sposobnosti i van školskih klupa uz pomoć glavnih mentora jedriličarskog modelarstva, Zvonka Jelačića i Josipa Marasovića te uz pomoć novopridošlog instruktora Mladena Kinkele. Ljetne radionice pojačale su razvijanje zajednice koja će djeci i mladima pokušati omogućiti stalnije odvijanje programa, odnosno povećanu konzistentnost tijekom cijele godine.

Jedriličarsko modelarstvo za određenje glavne aktivnosti tijekom završetka škole odredilo je približiti što veći broj djece i mladih k tehničkoj kulturi, posebice dolaskom ljetnih dana. Kako bi se radionice održale za što veći broj djece, dogovorena je najprije aktivnost u akvatoriju Zente koji ima mnoštvo prolaznika, posebice roditelja s djecom. Jelsa je ugovorena preko organizatora iz JK Split te OŠ Jelsa gdje se nekoliko dana unaprijed obavijestilo osnovnu školu kako im se krajem ljeta bliži radionica na kojoj će svi imati priliku prisustvovati i uživati uz more i sunce. Treća, posljednja aktivnost kojom se započelo ljetna događanja unutar jedriličarskog modelarstva za djecu i mlade dogovorena je u samom srcu grada Splita netom prije jedne od hrvatskih utakmica svjetskog prvenstva te prije samog dječjeg festivala koji se održavao u blizini. Želja je bila privući što veći broj djece i mladih koji su se s roditeljima našli u gradu bilo kao navijačka potpora „Vatrenima“ ili zbog samog festivala koji im je bio namijenjen, a održavao se u neposrednoj blizini radionice koja je ujedno obilježavala i 65 godina postojanja klase RG65 u svijetu!

Kako su ovakva događanja potrebna ne bi li djeca i mladi međusobno komunicirali s prijateljima i poznanicima te kako bi se ozbiljnije odlučili baviti aktivnostima tehničke kulture i nakon ljeta, prilikom početka školske godine, ljetne radionice uz to što mame nebrojene osmijehe i raduju svu djecu i mlade imaju ulogu u postavljanju temelja za osnaživanje tehničke kulture putem novih članova. Mnoga djeca kroz ljetne praznike iz gradova putuju na otoke i stoga ih je važno pokušati pratiti s raznim događanjima kako bi ostali u tijeku te ne bi isključili radnu naviku s izvannastavnim aktivnostima. Samim time, ove radionice donijele su mnoga sastavljanja DragonForce 65 atraktivnih modela, njihova optimiziranja i fina podešavanja jedara, spretne ruke koristile su posebne ključeve da bi postavile kolombu i bulb, a nije nedostajalo i provjere fine motorike i usklađenosti taktike s uvjetima na regatnom polju gdje se preko daljinskih upravljača pratila (centimetarska) preciznost, vizualizacija i razmišljanje. Općenito govoreći, sudionici bi najviše poteškoća imala u zahtjevnoj procjeni dubine samog regatnog polja te bi činili prekršaje pri samom startu, no zbog takvih pogrešaka su istodobno jako pazili te bi iskazali iznimnu vještinu prilikom okreta oko bova i povratka s plovljenjem u krmu. Pojedinci vi uspješno razvili „leptir“ pokušavajući pokriti protivnike ili zadržati prednost. Isto tako, zahtjevniji dio, ali samo kod početnika, bio bi postavljanje jedara na DragonForce 65 jedrilice budući da iziskuje promišljanje o načinu funkcioniranja jedara i pokretanju jedrilice te je potrebno strpljivo i precizno namještanje škota na njima namijenjena mjesta. Sve tri radionice imale su promotivne regate unutar svojih programa, a vrijedi istaknuti posebno događanje na Matejušci.

vrh stranice