Izrada upravljivog raskrižja na Ljetnoj školi pedagoga tehničke kulture 2018.

24.09.2018.

Na XVIII. ljetnoj školi pedagoga tehničke kulture sudjelovalo je 29 učitelja tehničke kulture iz različitih dijelova Hrvatske koji su izradili upravljivo raskrižje. Upravljivo raskrižje je tehnička tvorevina koja će učiteljima omogućiti da u nastavi lakše predoče različite prometne situacije, a koju će učenici moći programirati za rad. Učitelji su imali priliku upoznati niz radnih postupaka za čiju efikasnost je bilo potrebno svladati i neke nove tehnike i tehnologije. Škola je održana od 17. do 23. kolovoza 2018. u Nacionalnom centru tehničke kulture Kraljevica, a organizirao ju je Hrvatski savez pedagoga tehničke kulture u suradnji s Hrvatskom zajednicom tehničke kulture.

Voditelj Ljetne škole je bio tajnik Saveza Ivan Rajsz, a predavači su bili Dragan Vlajinić, Leon Zakanji i Darko Suman. Školu je podržai i proglasio otvorenom predsjednik Saveza Mato Šimunović.
Tema projektne radionice bila je izrada UPRAVLJIVOG RASKRIŽJA.
Upravljivo raskrižje tehnička je tvorevina koja će učitelju omogućiti da lakše predoči učenicima različite prometne situacije koje nas realno mogu zateći na raskrižju. Izradom upravljivog raskrižja učitelj je dobio jedno korisno nastavno sredstvo, koje će i sami učenici moći programirati za rad.

Ljetna škola se sastojala od šest radionica:

  • Izrada raskrižja – modelarstvo
  • AutoCad – tehničko crtanje
  • Izrada raskrižja – drugi dio
  • 3D modeliranje
  • Elektronika
  • Upravljačka tehnika

Sudionici su bili podijeljeni u dvije skupine koje su vrijedno odradile 40 radnih sati te uspješno savladale projektni zadatak. Cilj svake radionice je bio primjenjivost sadržaja potrebama učitelja na redovitoj nastavi i izvannastavnim aktivnostima.
Na radionicama se vrijedno radilo kako bi došli do željenog rezultata. Radionice su bile zanimljive, ali i zahtjevne, no uz vodstvo predavača uspješno savladane. 

Učitelji su imali priliku u projektnom zadatku proći niz radnih postupaka za čiju efikasnost je bilo potrebno svladati i neke nove tehnike i tehnologije.

Predavačima sve pohvale zbog uspješnog prijenosa znanja i vještina te velike strpljivosti i susretljivosti prema svim sudionicima Ljetne škole.

Teme radionica:

  • Elektronika
  • Upravljačka tehnika
  • Izrada raskrižja

Elektronika – izrada semafora

U kućišta semafora printana od plastike PLA potrebno je ugraditi pet svjetlećih dioda. Na svakom semaforu nalazi se signalizacija za vozila od tri diode i signalizacija za pješake od dvije diode.
Svjetleće diode su poluvodički elementi koji provode struju u samo jednom smjeru. Anoda se spaja na pozitivan polaritet napona, a katoda na negativni polaritet napona. Prolaskom struje kroz svjetleću diodu, dioda svijetli. Zbog optimizacije vodiča katode se spajaju na zajednički vodič, dok se svaki vodič spaja na posebnu diodu. Zbog preglednosti spajanja definirane su boje vodiča, crvena žuta i zelena boja ovisno o boji svjetleće diode za semafor za vozila, dok su vodiči za diode semafora za pješake bili roza boja vodiča za crvenu diodu i smeđa za zelenu diodu semafora. Katode su bile spojene vodičem plave i bijele boje.

Upravljačka tehnika – programiranje semafora

Radom semafora upravlja se pomoću mikroračunala Micro:bit. Mikroračunalo je programirano u uređivaču Javascript Blocks.
Na izlaze mikroračunala spajaju se svjetleće diode semafora. Raskrižje se sastoji od dva para semafora. Zbog optimizacije izlaza mikroračunala sve žute svjetleće diode spajaju se na pin 9 (P9). Zelene svjetleće diode za vozila prvog para semafora paralelno su spojene sa zelenim svjetlećim diodama semafora za pješake na drugom paru semafora.
Prvi program pod nazivom microbit-semafor na jedan mbit namijenjen je za jednostavan rad semafora bez mogućnosti kontrole rada. Vrijeme trajanja crvenog i zelenog svjetla na semaforu su tri sekunde dok je trajanje žutog svjetla jednu sekundu.

Izrada raskrižja

Zbog modularnosti potrebno je osigurati montažu i demontažu semafora na ploču raskrižja. Vodiči semafora spajaju se rednom stezaljkom na ploču povezanu na mikroračunalo prema shemi spajanja.
Teme radionica:

  • Izrada raskrižja – modelarstvo
  • AutoCAD – tehničko crtanje

Izrada raskrižja - modelarstvo

Raskrižje je osmišljeno kao kutija s kliznim poklopcem u koju se sadržaji koji služe za nadogradnju mogu spremati, dimenzije vanjskog dijela kućišta su 600x400x95mm, materijal šperploča 3mm lijepljena u nekoliko slojeva radi postizanja veće čvrstoće. Klizni poklopac služi kao poligon na koji se ovisno o autoru slaže raskrižje. Dimenzije gornjeg dijela nisu zadane. Semaforska signalizacija izvedena je aditivnim tehnologijama (3D ispis) kućištima semafora, instalacija licnastim žicama i svjetlećim diodama. Semafori su postavljeni na aluminijsku cijev promjera 8mm i visine 100mm.
Iz detalja je vidljiva slojevitost i kanal kliznog poklopca. Dimenzije za izradu kućišta i poklopca polaznici su dobili narezan na približnu mjeru. Cestovna signalizacija nacrtana je u AutoCAD-u i isprintana na papiru lijepljena na podlogu prema želji izvođača.
Kućište semafora printano je plastikom PLA uz odgovarajuće tolerancije dosjeda za svjetleće diode i aluminijski stup (+0,4mm).
Kućište semafora izvedeno je iz tri dijela, kućište i držači dioda, na taj način olakšana je montaža i zamjena istih. Kompletno ožičenje izvodi se ispod poklopca. Semafori se radi transporta skidaju i spremaju u kutiju.
Izgled gotovog rada ovisi o pojedincu. Dorade kolažem, letvicama, balzom i ostalim materijalima pokazali su kreativnost pojedinaca.
Jedna od izvedbi montažnog crteža bila je prikazana na slici s postavljenom papirnom signalizacijom, semaforima i stazama, bez elektroničkog dijela.

AutoCAD – tehničko crtanje

Polaznici radionica upoznati su sa načinom pristupa edukacijskom korisničkom računu na autodeskovim stranicama, students.autodesk.com, načinu preuzimanja svoje besplatne inačice AutoCAD-a s licencom na 3 godine i mogućnosti produženja. Radionica je osmišljena za učitelje tehničke kulture kako bi samostalno mogli izrađivati tehničke crteže radova, pripremati naljepnice i slične poslove koji zahtijevaju CAD.
Alati koje su polaznici koristili su bili za 2D crtanje: linija, polilinija, kružnica, poligon; alati za modifikaciju: micanje, kopiranje, rastezanje, skraćivanje, zrcaljenje, zaobljavanje, raspoređivanje po polju, skaliranje; alati za dimenzioniranje: linearno kotiranje, kotiranje provrta i cilindara, alati za pisanje teksta.
Alati koje su polaznici koristili su bili za 3D modeliranje: ekstruzija (extrude) i opisivanje oko osi (revolve), alati za modificiranje: zaobljavanje rubova, izrada kosine rubova, dodavanje rupa, dodavanje skiciranim profilima, alati za prikazivanje i vizualizaciju.
Primjena alata za 2D crtanje primjenjiva je i na laserskim rezačima dok 3D modelarski dio može biti korišten za vizualizacije i 3D ispis. Velik broj mogućnosti, kompatibilnost sa različitim izlaznim oblicima spremanja, dostupnost, polaznicima su približili vrlo moćan alat za tehničko crtanje i modeliranje.

Teme radionica:

  • Izrada raskrižja
  • 3D modeliranje

Izrada raskrižja

Sadržaj radionice bio je usmjeren modelarskim aktivnostima izrade kućišta i postolja modela raskrižja. Sudionici su prema predloženim vanjskim dimenzijama izrađivali kućište (u formi ladice) za što je svaku poziciju trebalo oblikovati (mjeriti, ocrtavati, rezati, lijepiti). Materijal za izradu pozicija je šperploča debljine 3 mm. Uz zajedničko svojstvo da svaki model treba uključivati četiri semafora za vozila i pješake, modeli raskrižja se mogu razlikovati prema osobnom viđenju sudionika. Svi sudionici su uspješno izradili kućište i postolje modela raskrižja.
Uz šperploču, korišten je papir u boji, ljepilo za drvo i drugi materijali prema odabiru izvođača.
Od pribora i alata korišteni su strojevi za modelarstvo, turpije, brusni papiri i brusne daščice različite finoće, stege, bušilica i svrdla promjera 5mm i 8 mm, brusilica i tračna pila i drugo.

3D modeliranje

Sadržaj radionice bio je usmjeren upoznavanju sudionika s CAD alatom Onshape. Nakon provedenog postupka registracije, korisnik se prijavljuje na stranici https://www.onshape.com/ gdje online putem internetskog preglednika oblikuje crteže i tijela.
Učitelji su upoznali početno sučelje i mogućnosti podešavanja osobnih postavki (odabirom na Moj račun, Postavke, Jezik, Jedinice,…). U praznom radnom prostoru učitelji su upoznali osnovne naredbe za promjene prikaza i navigaciju, naredbe za skrivanje pojedinih objekata i druge.
Pristupilo se modeliranju pozicija kućišta semafora. Predloženo kućište uključuje tri pozicije, glavni nosač (pozicija 1) nosač semafora za pješake (pozicija 2) i nosač semafora za vozila (pozicija 3). Pozicije modelirane računalom se potom mogu ispisati 3D pisačem.
Prvo je modelirana pozicija 2, nosač semafora za pješake. Učitelji su upoznali naredbu za crtanje (Sketch) u ravnini. Prilikom crtanja ploha i kružnica u ravnini učitelji su upoznali i primjenjivali naredbe za crtanje pravocrtnih linija, pravokutnika, kružnica, određivanje duljina, za zrcaljenje likova, za spajanje linija, izjednačavanje duljina i ulogu konstrukcijskih krivulja. Zadanu plohu su izvlačili u treću dimenziju (Extrude). Ucrtavanjem kružnica i njihovim izvlačenjem na odgovarajućoj ravnini oblikovani su provrti. Primjenom naredbe za dobivanje ljuske tijela (Shell) na plohi nasuprot provrta, oblikovana je pozicija 2. Nakon izrade pozicije 2 učitelji su upoznali izradu radioničkog crteža oblikovanog tijela. Upoznali su i primijenili pokretanje izrade radioničkog crteža u odabranom formatu i standardu, umetanje različitih pogleda, odabir različitih prikaza (zaklonjeni bridovi, realističke plohe), promjena mjerila, ucrtavanje središnjica i središta kružnica, kotiranje i druge naredbe. Učitelji su upoznali mogućnosti unošenja naknadnih promjena u modelu i njihovog automatskog ažuriranja u radioničkom crtežu.
Pozicija 3 oblikovana je na sličan način pri čemu su učitelji utvrđivali postupke upoznate kroz oblikovanje pozicije 2. Obzirom na sličnost pozicije 3 s pozicijom 2, učitelji su upoznali i naredbe za kopiranje tijela unutar istog radnog prostora i u drugom radnom prostoru te naredbe za zaobljavanje i rezanje rubova i druge. Za oblikovanu poziciju nacrtan je radionički crtež primjenom i uvježbavanjem rada s upoznatim naredbama.
Posljednja je oblikovana pozicija 1 pri čemu su učitelji primjenjivali već upoznate naredbe za crtanje, izvlačenje, izradu ljuske i druge. Također su upoznali i mogućnost primjene Booleovih operacija u oblikovanju različitih prodora. Nakon izrade pozicije 1 učitelji su upoznali mogućnost sastavljanja različitih sklopova. Primjenom čvrstog sklopa oblikovanih pozicija zaključena je izrada kućišta modela semafora.
Na kraju rada u alatu Onshape, učitelji su upoznali još jednu od mogućnosti koju se može primijeniti u nastavi. Kod izrade tijela od papira to je naredba za oblikovanje modela lima.

Osim uspješnog rada sudionici su našli vremena za druženje i zabavu. Zaposlenici NCTK Kraljevica, na čelu kojih je Svijetlana Grubišić, bili su nam dobri i pouzdani domaćini te izlazili u susret svaki puta kada je to trebalo.

Provedena je evaluacija Ljetne škole anketnim listićima čiji nas rezultati vesele i pokazuju da smo na pravom putu u provedbi Ljetne škole kao projektnog zadatka. Isto tako, iako nije bilo velikih kritika rezultati evaluacije nas usmjeravaju prema područjima tehnike koja nisu bila dovoljno zastupljena, a to su strojarske konstrukcije, prijenosi mehaničke energije i robotika. Na taj način možemo doći do novih zanimljivih projektnih zadataka, kao npr. izrada samostalne automatske jedinice dizala ili dizalice.

Prema planu održan je okrugli stol gdje su svi sudionici imali priliku izraziti svoje viđenje Ljetne škole. Prema izrečenom možemo zaključiti da je Ljetna škola ispunila očekivanja sudionika te da projektni zadaci koje provodimo treću godinu na ljetnim školama, učiteljima pomažu u daljnjem radu sa učenicima. Učitelji koji su sudjelovali na Ljetnoj školi dobili su veliku pohvalu od strane voditeljice NCTK Svijetlane Grubišić, koja je utvrdila da su učitelji bili izuzetno vrijedna i zainteresirana skupina koja je pokazala izuzetno dobar odnos prema Centru i zaposlenicima Centra. Okruglom stolu se pridružio član Upravnog odbora Saveza Željko Medved koji je utvrdio da mu se sviđa što je vidio na Ljetnoj školi i da daje podršku ovakvom načinu rada. Nakon podjele potvrda sudionicima, XVIII. ljetnu školu pedagoga tehničke kulture zatvorio je predsjednik Saveza Mato Šimunović.

vrh stranice