Usvojen Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru (NN, 22/2013.)

06.03.2013.

Hrvatski kvalifikacijski okvir instrument je uređenja sustava kvalifikacija u Republici Hrvatskoj koji osigurava jasnoću, pristupanje stjecanju, utemeljeno stjecanje, prohodnost i kvalitetu kvalifikacija, kao i povezivanje razina kvalifikacija u Republici Hrvatskoj s Europskim kvalifikacijskim okvirom.

Hrvatski je Sabor godine usvojio je 8. veljače 2013. Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru (HKO). Cilj HKO-a je povećati transparentnost i kvalitetu cjelokupnog obrazovnog sustava, povezivati obrazovanje s potrebama tržišta rada te uspostaviti sustav priznavanja i vrednovanja različitih oblika učenja.

HKO stavlja naglasak na koncept ishoda učenja, a to su kompetencije koje je osoba stekla učenjem i dokazala nakon postupka učenja. Prema ovom zakonu, kompetencije su znanja i vještine te pripadajuća samostalnost i odgovornost. Ishodi učenja u HKO-u prikazuju se u osam razina kroz znanja, spoznajne vještine, psihomotoričke vještine, socijalne vještine te pripadajuću samostalnost i odgovornost.

Ovim zakonom pravne osobe u tehničkoj kulturi, poglavito nacionalni savezi tehničke kulture, mogu postati nosioci nekih tipova učenja tj. verificirani provoditelji obrazovnih programa.

Četiri su ravnopravna tipa učenja:

  • Formalno učenje je organizirana aktivnost ovlaštene pravne ili fizičke osobe koja se izvodi prema odobrenim programima radi stjecanja i unapređivanja kompetencija za osobne, društvene i profesionalne potrebe, a dokazuje se svjedodžbom, diplomom ili drugom javnom ispravom koju izdaje ovlaštena pravna osoba.
  • Neformalno učenje je organizirana aktivnost učenja čija je svrha stjecanje i unapređivanje kompetencija za osobne, društvene i profesionalne potrebe, a ne dokazuje se javnom ispravom.
  • Informalno učenje je neorganizirana aktivnost stjecanja kompetencija iz svakodnevnih iskustava te drugih utjecaja i izvora iz okoline za osobne, društvene i profesionalne potrebe.
  • Cjeloživotno učenje su svi oblici učenja tijekom života čija je svrha stjecanje i unapređivanje kompetencija za osobne, društvene i profesionalne potrebe.

Budući da Hrvatski kvalifikacijski okvir neformalne oblike učenja izjednačava s formalnim oblicima, HZTK je početkom ove godine započela prvi ciklus obuke zainteresiranih predstavnika nacionalnih saveza tehničke kulture i svojih djelatnika o metodologiji izrade programa u skladu s Hrvatskim klasifikacijskim okvirom, što je osnova za našu zajedničku održivost.


Prednost programa neformalnog obrazovanja pred programima formalnog obrazovanja nije samo u tome što su takvi programi često usmjereni na životno važne teme i što koriste aktivne i suradničke metode učenja, nego u tome što su prvenstveno okrenuti mladima. Programi neformalnog obrazovanja, kakve provodi Hrvatska zajednica tehničke kulture u cjelini, predstavljaju važan obrazovni resurs, koji će postati priznati u hrvatskom obrazovnom sustavu, po čemu će se Hrvatska prestati razlikovati od razvijenih demokratskih zemalja u kojima, osobito na lokalnoj razini, postoji tijesna suradnja između nositelja formalnog i neformalnog obrazovanja u ostvarivanju obrazovnih ciljeva kojima se promiče jednakost, interkulturna osjetljivost, društvena odgovornost i društvena kohezija. Upravo Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom, Hrvatska zajednica tehničke kulture i njezini savezi ostvarivanjem programa društveno korisnog učenja, dobivaju priliku pripremiti djecu i mlade za aktivno i odgovorno demokratsko građanstvo.

Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru možete preuzeti ovdje.

vrh stranice