Program Robotika za darovite osnovnoškolce okupio 20 učenika iz cijele Hrvatske

21.04.2017.

Tijekom proljetnih školskih praznika, od 17. do 22. travnja 2017. godine, u programu Robotika za darovite osnovnoškolce u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici sudjelovalo je devet učenika 5. razreda i jedanaest učenika 6. razreda osnovnih škola iz Velike Gorice, Konjščine, Petrinje, Trnovca Bartolovečkog, Bjelovara, Đurđevca, Čavla, Ličkog Lešća, Slatine, Zadra, Čepina, Vodica, Kaštel Gomilice, Čračišća, Pazina, Čilipa, Preloga i Zagreba. Riječ je programu koji Hrvatska zajednica tehničke kulture provodi već devet godina.

 Program se sastojao od nekoliko dijelova:

  1. radionice robotike na temu Izgradnja programabilne robotske tvorevine sa senzorima s uvodnim sadržajima iz elektrotehnike i elektronike (u trajanju od 16 školskih sati),
  2. radionice u kojima se razvijaju opća znanja, snalažljivost, opažanje, samostalnost i kreativnost učenika, a koje su organizirane u slobodno vrijeme učenika:
  • radionice iz osnova orijentacije i komunikacije (u trajanju od 4 školska sati nastave u učionici i 2 školska sata terenske nastave),
  • radionice izrade fotografija bez fotoaparata tehnikama Camera obscura i kemograma (u trajanju od 6 školskih sati)
  • radionica iz osnova modelarstva - izrada stalka za mobitel (u trajanju od 2 školska sata).

Tijekom šestodnevnog boravka u Nacionalnom centru tehničke kulture učenici su izradili strujne krugove i H-most, spojili su sklop prema zadanoj shemi s elektroničkim elementima te su spojili tranzistor kao prekidač simulacijom na računalu. Primijenili su svoja znanja pri izradi elektroničkog bedža (treptala) postupkom lemljenja elektroničkih elemenata na tiskanu pločicu. Izradili su jednostavnu i složenu programabilnu mehaničku konstrukciju (robotsku tvorevinu) sa sanzorima. Orijentirali su se u prostoru pomoću zemljovida i kompasa te komunicirali PMR radiostanicama. Napravili su fotografije bez fotoaparata tehnikama Camera obscura i kemograma. U modelarskoj radionici napravili su drveni stalak za mobitel koristeći ručne alate i strojeve koji su sigurnim za rad (Unimat).

Učenici su bili podijeljeni u dvije skupine ovisno o njihovim poznavanjem sučelja i programiranja i sudjelovanju na natjecanjima iz robotike, robotskog spašavanja žrtve, automatike ili na Robokupu.

Obje skupine završile su isti program, uz manje ili veće smjernice voditelja radionica.

Radionice iz područja elektrotehnike, elektronike i robotike osmislili su i vodili iskusni mentori tehničke kulture: Đula Nađ i Petar Dobrić, radionice fotografije Zlata Medak i Predrag Bosnar iz Hrvatskog fotosaveza, a radionice orijentacije i komunikacije Katarina Tomić uz potporu stručnih suradnika iz Hrvatskog saveza CB radioklubova.

Slobodno vrijeme učenika bilo je ispunjeno različitim rekreativnim i društvenim aktivnostima pod pedagoškim nadzorom. Navečer su organizirane zabavne aktivnosti u velikoj dvorani Nacionalnog centra tehničke kulture (Samo pleši, karaoke, šah i druge). Predstavnici Hrvatskog fotosaveza postavili su izložbu fotografija učenika u prostoru Nacionalnog centra tehničke kulture koja će još dugo svjedočiti o rezultatima ovog programa.

Voditelji radionica Đula Nađ i Petar Dobrić pohvalili su sve učenike za izniman trud i izvršenje svih planiranih zadataka te su istaknuli najbolje mlade robotičare:

  • Luka Kosak je pohvaljen za samostalnost u radu;
  • Lukas Njegovec je najbolje izradio robotske konstrukcije;
  • Marko Nuli je pohvaljen za najbolje ožičenje robotskog vozila;
  • Vatroslav Bočkaj Bundara pohvaljen je za izradu najboljeg robotskog vozila;
  • Martin Vrbovčan je proglašen najaktivnijim robotičarem.

U anonimnoj anketi na kraju programa učenici su ocijenili korisnost programa prosječnom ocjenom 4,85, a najbolji robotičari (oni koji su najuspješnije riješili sve zadatke) prema mišljenju učenika bili su Marko Nuli i Andrej Klaić.

Neki od zabilježenih dojmova učenika iskazanih u anketi na kraju programa su:
„Naučio sam spajati žice na elektrotehnici, raditi strujne krugove, lemiti, programirati robota na robotici, koristiti krivinomjer, izračunati azimut i kontraazimut u orijentaciji, služiti se voki-tokijem u komunikaciji.“
Primijenit ću to znanje za buduća natjecanja.“
„Naučio sam nove stvari na svim radionicama...“
„Naučio sam lemiti, fotografirati pomoću Camere obscure i crtati kemikalijama.“
„Ponosan sam jer sam na elektrotehnici napravio sovu s trčećim svjetlom.“
Najzanimljivija mi je bila „izrada fotografija, programiranje robota i strujni krugovi.“
„Najteže mi je bilo kada mi je motor na kolicima krepao i nisam znao što da radim.“
„Najteže mi je bilo složiti žice.“
O radionici fotografije mislim: „super je, no dugo treba da se slika napravi.“
Najzanimljivije mi je bilo „snalaženje u prirodi i elektrotehnika.“
„Bilo mi je lijepo izrađivati crno-bijele slike.“
„Radionice orijentacije i komunikacije su bile zanimljive, naučili smo neke nove stvari o snalaženju u prirodi i ponovili neke stvari koje bi trebali znati za cijeli život.“
Ponosna sam jer sam „izradila fotografiju koja je završila na izložbi.“

Tijekom proljetnih školskih praznika u Nacionalnom centru tehničke kulture organizirana je i Proljetna škola tehničkih aktivnosti Hrvatske zajednice tehničke kulture za učenike iz Virovitičko-podravske županije i Proljetna škola Hrvatskog saveza CB radioklubova.

Bilten programa možete preuzeti ovdje.

Fotogaleriju možete pogledati ovdje.

vrh stranice