Poduzetništvo, marketing i nove tehnologije u učeničkim zadrugama

19.03.2021.

Izvrsno, korisno, dragocjeno, super – epiteti su kojima su sudionici u komentarima opisivali nedavno održani prvi seminar Hrvatske udruge učeničkog zadrugarstva u ovogodišnjem planiranom ciklusu online predavanja pod naslovom "Poduzetništvo, marketing i nove tehnologije u učeničkim zadrugama", koji se održao 5. ožujka putem Zoom platforme.
U ciklusu online predavanja koja će se održavati svaka dva tjedna, obrađivat će se teme iz djelatnosti učeničkih zadruga s naglaskom na primjenu u radu učeničkih zadruga. Ovaj se koncept pokazao uspješnim već tijekom prvog seminara koji je trajao dva sata s oko 300 sudionika, na kojemu su održana tri zanimljiva predavanja iz područja marketinga, brendinga i novih tehnologija.

Prvo predavanje pod naslovom Marketing - ključ uspješnosti rada učeničke zadruge, održala je Jasminka Turina Luketić, voditeljica učeničke zadruge Klečka čarolija koja djeluje u sklopu Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana u Ogulinu. Kao što naslov sugerira, u ovom predavanju Turina Luketić je govorila o važnosti marketinga i marketinških strategija kao važnim čimbenicima u cijelom procesu od razrade ideje, preko proizvodnje do plasiranja proizvoda učeničke zadruge na tržište, bilo da je riječ o manjem tržištu poput škole ili grada, sajmova i sl. ili da se radi o ambicioznijim planovima s puno širom ciljanom strategijom i tržištem. Bez obzira kojim se ciljnim grupama i tržišnim segmentima obraćamo, osnovno znanje i pojmovnik marketinga je nezaobilazan, što je kroz prezentaciju i primjere vrlo slikovito i prikazano. Obrađeni su svi osnovni pojmovi kao nezaobilazni dio zadružnog rada i djelovanja - od marketinga, marketing spleta (mixa), važnosti istraživanja interesa tržišta za određeni proizvod, važnosti timskog rada i promišljanja same ideje proizvoda (brain storming), ciljne skupine, tržišne niše, korištenje digitalnih kanala za promociju proizvoda učeničke zadruge i sl. u cilju uspješnog tržišnog plasiranja proizvoda.
Drugo predavanje, Brendiranje proizvoda učeničke zadruge, održale su Aleksandra Radunić i Antonija Plepel iz UZ Rašeljka, OŠ Josip Pupačić iz Omiša koje su na primjeru svoje zadruge pokazale koliko je brending kao ukupnost uloženog truda, promišljanja, dizajna proizvoda i komunikacije prema tržištu, važan za prepoznatljivost i tržišni uspjeh određenog proizvoda. Povezujući bogatu kulturnu baštinu i povijest Omiša, kroz primjer suvenira koje proizvodi učenička zadruga Rašeljka, pokazale su kako efektno izgraditi prepoznatljivost određenog proizvoda koji se naslanja ili crpi ideju iz kulturne baštine i povijesti određenog mjesta ili kraja, izdvojiti ga od sličnih na tržištu, te ga vezati uz određeni karakteristični materijal ili oblik određenog kraja, udahnuti mu dizajn i kao takav plasirati na tržište. Osim koncepta izgradnje brenda, one su kroz niz primjera pokazale koje sve parametre učenička zadruga mora istražiti ako želi stvoriti tržišno uspješan s jedne, te originalni proizvod koji povezuje sve navedene karakteristike s druge strane. U drugom dijelu prezentacije pozabavile su se i zaštitom intelektualnog vlasništva, naglašavajući važnost očuvanja tržišno uspješne priče određenog proizvoda i njegov razvoj.

Efikasnost web trgovine, društvenih mreža i korištenje QR koda u promociji proizvoda učeničke zadruge, naslov je trećeg i posljednjeg predavanja koje je održala Tanja Šebalj Kocet iz UZ Mrav, OŠ Petar Zrinski iz Čabra. Sudionicima je kroz niz primjera, vrlo jasno prezentirala izradu web trgovine učeničke zadruge na primjeru web shopa učeničke zadruge Mrav, te kako učinkovito koristiti najpopularnije društvene mreže za promociju proizvoda i istraživanje potreba tržišta. Na primjeru Facebooka, kao najpopularnije društvene mreže, Šebalj-Kocet je plastično pokazala kako se kroz postojeći Facebook profil učeničke zadruge može doći do ciljane publike, kako komunicirati s potencijalnim kupcima i kako unutar postojećeg, otvoriti novi profil s proizvodima zadruge. Ovaj način promocije proizvoda učeničke zadruge putem Facebooka pokazao se puno učinkovitiji zbog dinamike i mogućnosti trenutne interakcije korisnika Facebooka u odnosu na web stranicu koja funkcionira kao katalog proizvoda. Također, praksa je pokazala da su učenicima Facebook i druge društvene mreže puno bliže zbog svoje popularnosti, ali i jednostavnijeg održavanja od web stranice. Drugi dio prezentacije bavio se korištenjem QR koda čiju primjenu vrlo jednostavno može iskoristiti svaka učenička zadruga 'upisujući' u njega, za krajnjeg kupca, sve bitne informacije o proizvodu. Ova vrlo jasna i zanimljiva prezentacija, s puno primjera, korisnih informacija i savjeta, zasigurno će potaknuti i druge učeničke zadruge da krenu u izradu svog web shopa i primjene QR koda.

Sve tri prezentacije i izlaganja, još tijekom trajanja seminara, sudionici su ocijenili najvišim ocjenama što se vidjelo u mnoštvu pohvalnih komentara u Zoomovu chat boxu kao i dodijeljenim ocjenama u evaluacijskim listićima koje su sudionici ispunili nakon završetka seminara. Sve ovo istinski veseli jer pokazuje da je učeničko zadrugarstvo živo i kreativno i u ovim pandemijskim vremenima, te željno novih znanja i ideja. Posebno veseli i veliki interes sudionika kao i niz pristiglih prijedloga, ideja i komentara za nova predavanja. Sve obrađene teme bit će dostupne i na HUUZ-ovoj novoj web stranici koja uskoro kreće s radom, za sve one koji nisu mogli prisustvovati ili one koji bi se htjeli podsjetiti.

Idući Zoom seminar održava se 23. ožujka s temom eTwinning projekti i učeničke zadruge s tri predavanja: Uloga projekata u usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda i stvaranju pozitivnog okruženja u učeničkoj zadruzi, Mario Jager iz UZ Krežmolina, OŠ Franje Krežme iz Osijeka, drugo predavanje je Čuda stvara mašta eTwinning zadrugara, Patricije Burazin iz UZ Zlatne ruke, OŠ Blage Zadre, Vukovar i treće eTwinning projekt: Hrana kao znak kulturne pripadnosti i identiteta Sanje Grbeš iz UZ Neven, OŠ fra Kaje Adžića iz Pleternice. Teme koje će sw obrađivati do kraja ove školske godine su: Osnovali smo učeničku zadrugu, što dalje?, Školski vrt i ljekovito bilje, Hrana u učeničkim zadrugama, Kako motivirati učenike za rad u učeničkoj zadruzi, Financijsko poslovanje učeničkih zadruga i Ekologija i recikliranje.

vrh stranice